Bing day 2016

24 maj ägde Bing Day Nordics rum i Stockholm och vi från WGP var självklart på plats för att uppdatera oss om det senaste från Bing. Vi blev överraskade över alla nyheter som är på väg och över hur taggade vi blev på att köra mer Bing framöver. Peppen var total!

 

Bing ads strategy

Den första talaren var Mascha Driessen från Microsoft som skulle tala om ”Bing ads strategy”. Han berättade bland annat om Bings visioner och att Bing inte längre är en enkel utmanare på marknaden utan att de satsar all in för att bli en viktig spelare på marknaden och en riktig utmanare till Google. Han berättade även att Bing trafiken ökat kraftigt de senaste åren och att de nu har 20% marknadsandelar inom sök. Han gav oss även några fräscha siffror gällande söktrafiken på Bing.

 

Över 15 miljarder sökningar per månad, världen över.

621 miljoner unika personer som söker varje månad.

50% av USA:s konsumenter använder Bing.

45% av UK:s konsumenter använder Bing.

138 miljoner unika personer söker varje månad i Europa.

 

1 miljon unika användare i Danmark, Norge, Finland.

2 miljoner unika användare i Sverige.

 

Bildkälla: Bing Day Nordics, Mascha Driessen.

 

Han menar på att anledningen att Bing trafiken växer så snabbt just nu är att det är integrerat i alla Microsoft produkter som används av väldigt många människor.

Över 270 miljoner enheter kör Windows 10 och 25% av alla Bing-sökningar i Europa kommer från Windows 10.

 

Förbättrat sökresultat

Vi vet redan hur mycket information Google sitter på i sin webbläsare i och med YouTube, Gmail osv som de använder för att förbättra sökupplevelsen för användarna. Bing använder istället data från Yelp, Twitter, Foursquare och Tripadvisor för att förbättra sökresultaten.

 

 

Potentialen med produktfeeder

Senare under dagen pratade Caroline Delacroix från Marin Software om potentialen med att jobba med produktfeeder i sök. Det var väl inte direkt några revolutionerande nyheter, men  hon gav ett ganska roligt exempel på vikten av att ha uppdaterade annonser:

Bildkälla: Bing day Nordics, Caroline Delacroix

 

 

Bing ads produkter

Nitin Hedge från Market partner pratade om Bing ads produkter. Deras nya sökmotor Microsoft Edge som ersatte Internet Explorer har Bing integrerat i sökfältet. De satsar rejält på att utöka sina produkter. Nyligen lanserades bland annat Call out & review extensions, Remarketing for search, Bing Shopping (FR,DE,UK). Vi väntar med spänning på Bing ads editor 11 (med stöd för mac) och uppdatering för Bing ads app som väntas lanseras i sommar.

 

PPC Audits och arbetsprocesser

Wijnand Meijer från iProspect  hade enligt mig dagens mest intressanta dragning. Han pratade om varför vi behöver göra PPC audits och hur du säkerställer att dina konton är i bra form. Han visade även flera exempel på hur de ser att Bing-trafiken ökat kraftigt under 2016 men att CPC-priserna generellt sett fortfarande är en bra bit lägre än AdWords. Han presenterade en analys av  över 350 konton där de gjort en audit som visade hur mycket möjligheter vi missar. Extremt många konton saknade RLSA, få testade mobilanpassade annonser, förvånansvärt få jobbade med negativa sökordslistor m.m. Detta innebär att annonsörer slösar bort väldigt mycket kostnader för att de är lata? Han menar på att anledningen ofta beror på att det är flera ansvariga för ett konto, vilket ofta i verkligheten leder till att ingen tar helt ansvar, och det faller mellan stolarna. Oftast för att de har för mycket att göra vilket resulterar i att det endast är det som är mest brådskande som blir gjort.

”Let ”makers” work in 3-5 hour block”. Meijer lyfte också vikten för en annonsör att planera sin tid och menar på att den som sköter annonseringen föredrar att jobba i halvdagsblock vilket jag kan hålla med om.

 

Samanfattat så är vi nöjda med dagen. Både roliga nyheter från Bing och några intressanta föreläsningar. Vi ser framemot en ljus framtid med Bing!

LEAVE COMMENT