SÖKMOTOROPTIMERING

SEO (Search Engine Optimization) handlar om att optimera din webbplats för att göra den så synlig som möjligt via sökmotorer. Ditt varumärke stärks genom att synas på relevanta söktermer och det hjälper dig att få organisk räckvidd till potentiella kunder, som aktivt söker efter dina produkter eller tjänster.

Våra SEO-tjänster

SEO står för “Search Engine Optimization”, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska, och handlar om hur man optimerar en webbplats för att synas via sökmotorer.

Sökords- och marknadsanalys

En sökords- och marknadsanalys är ofta det första steget för att lägga grunden i den strategi som ska förbättra dina placeringar och därmed din synlighet i det organiska resultatet.

Länkstrategier

Länkar som pekar mot din webbsida är en nyckelfaktor som sökmotorn tittar på när den avgör hur din webbplats ska ranka. Vi hjälper både stora och små företag med effektiva länkstrategier.

Innehållsstrategier

Att ha rätt typ av information på sin webbplats är nödvändigt för att kunna driva trafik som sedan konverterar, oavsett vilken verksamhet du bedriver.

Teknisk utvärdering

Genom att göra en teknisk utvärdering av din webbplats kan vi ge förslag på förbättringsåtgärder som gör den mer användarvänlig.

Hur vi hjälper företag med SEO

  • ANALYSER: Med djupgående analyser granskar vi webbplatsens innehåll, tekniska förutsättningar och externa länkar ur ett SEO-perspektiv.
  • STRATEGIER: Analyserna ligger som grund för den SEO-strategi som skapas med prioriterade sökord och landningssidor.
  • GENOMFÖRANDE: Utan genomföranden, inga resultat. Vi rekommenderar endast genomförbara strategier för er organisation och vi finns med som partner hela vägen.
  • RAPPORTERING: Varje månad återkopplas utförda åtgärder, samt resultatet av de valda och prioriterade sökorden.
  • UTBILDNINGAR: Vår ambition är att dela med oss av vår kunskap. Vi vill att ditt företag ska kunna jobba med SEO internt, och vi kan hjälpa er dit!

Grundläggande SEO

Sökmotorer fungerar genom att ständigt analysera och utvärdera webbplatser utifrån ett flertal kriterier. Målet är att varje sökfråga ska serveras med det bästa möjliga svaret som internet kan erbjuda. När en sökmotor ska avgöra hur pass relevant och populär din webbplats är i förhållande till det ord, eller den fras som användaren söker på bedöms den efter följande punkter:

Teknik (On-site)

Den tekniska aspekten av SEO handlar om att webbplatsen är byggd på ett sådant sätt att den kan sökas igenom och indexeras obehindrat av sökmotorns spindlar.

När man pratar om sökbarheten på en webbplats brukar man oftast använda termen ”crawlability”. Det handlar om möjligheten för en sökmotors robot att komma åt webbplatsen och indexera innehållet, och vidare om den har kunnat läsa och ”förstå” informationen.

För att en webbplats ska kunna sökas igenom korrekt och dessutom indexeras obehindrat finns det en rad olika tekniska faktorer som man bör se över:

  • Webbplatsens struktur
  • Laddningstiden
  • HTTP statuskoder
  • Storleken på webbplatsen
  • Robots.txt och sajtkarta
  • URL-strukturen

Innehåll (On-page)

Ett bra innehåll är nödvändigt när man arbetar med sökmotoroptimering. Det är nämligen textmaterial, interna länkar, bilder, rubriker med mera som ger sökmotorn en bild av vad webbplatsen och respektive sida handlar om. Sökmotorn gör med andra ord en bedömning av kvalitén och läsbarheten på innehållet för att sedan kunna matcha det mot användarens sökbeteende.

I Googles algoritm finns det också ett filter inbyggt som kallas för Panda som har till uppgift att nedvärdera webbplatser som har lågkvalitativt innehåll. Därför är det extra viktigt att se till att man har bra och unikt innehåll på sin webbplats.

Länkar (Off-site)

När vi pratar om länkar så brukar vi prata om något som kallas för Off-site SEO. Här fokuserar sökmotorn på antalet webbsidor som har valt att länka till din webbplats, samt hur starka och relevanta dessa är i förhållande till din egen sajt. Och ju starkare sidor som länkar till din sajt desto större trovärdighet och auktoritet tillskriver Google din sajt.

Genom att arbeta med ovanstående punkter skapar vi rätt förutsättningar för att din webbplats ska synas på höga positioner i det organiska sökresultatet. Detta kommer i sin tur att leda till fler relevanta besökare och fler konverteringar.

När det kommer till länkar har Google ett annat filter som kallas för Penguin vars funktion är att nedvärdera webbplatser som har försökt påverka sin position i det organiska söket genom att jobba med manipulerade länkar. Det kan exempelvis vara genom länkar från olika typer av länknätverk.

Välj rätt SEO-strategi

Ofta börjar allting med att du vet vad dina kunder efterfrågar, hur dina kunder tänker och vilka sökord som dina kunder faktiskt använder sig av.

Genom att förstå er målgrupp och studera era konkurrenter har vi möjlighet att identifiera var ni har störst potential att ta viktiga marknadsandelar. Detta gör vi bland annat genom att titta på vilka sökord och fraser som är viktigast att synas på baserat på ert utbud och era affärsmål.

En sökmotor strävar alltid efter att förse sina användare med den bästa informationen och därför gör vi alltid en komplett analys av er sida och kommer därefter med konkreta förslag som kommer förbättra er synlighet i det organiska söket.

Finns det några risker med sökmotoroptimering?

Det finns alltid en viss risk när man arbetar med SEO. Det gäller både on-site och off-site SEO. Detta beror på att Google vill komma åt de sajter som försöker manipulera deras algoritm, och kan välja att straffa dem genom att ranka dem sämre i sina sökresultat. Därför gäller det att alltid ha en tydlig plan där man gör en professionell bedömning av de insatser man vill genomföra, och känna till vad de skulle kunna leda till.

Att veta vilka insatser som skulle kunna innebära en risk är inte helt lätt, men tack vare vår långa erfarenhet och vårt arbete med tusentals olika sajter har vi den kunskapen som krävs för att fatta rätt beslut.