Dynamiska produktannonser i Instagram

Dynamiska produktannonser eller Dynamic Ads har tidigare endast funnits tillgängligt för annonsering i Facebook, nu släpps funktionen för Instagram. Detta öppnar upp för nya möjligheter för annonsörer samt för Instagram som marknadsföringskanal.

Vad är dynamiska produktannonser? (Dynamic ads)

Dynamiska produktannonser är en typ av remarketing och kan därmed endast riktas mot de användare som tidigare besökt din webbplats. Annonsen skapas automatiskt och dynamiskt baserat på vilka produkter dina besökare visat intresse för, om produkterna placerats i varukorgen samt om ett köp har genomförts.

Så fungerar dynamiska produktannonser

Låt oss säga att dina besökare visar intresse för fotbollsskor. Under detta besök blir det inget köp, men några av varorna placeras ändå i varukorgen. När dessa besökare sedan använder Facebook kommer dem att se dynamiska produktannonser som är anpassade efter de produkter dem visat intresse kring tidigare. Detta skapar en hög igenkänningsfaktor av varumärket och produkterna, när relevansen mellan annonsen och användaren blir väldigt hög. Dessa typer av annonser tenderar därför att generera en högre konverteringsgrad än traditionella Facebookannonser.

Det som främst skiljer dynamiska produktannonser mot traditionell remarketing är att dem är kopplade direkt till din aktuella produktkatalog. Detta innebär att besökaren endast blir exponerad för produkter som finns i lager just nu samt det aktuella priset på produkten. Dessutom inaktiveras annonserna så fort en konvertering har utförts, vilket innebär att du slipper störa de kunder som redan gjort ett köp.

För att skapa dynamiska produktannonser behöver du en Facebook-pixel, en produktfeed och en dynamisk annonsmall kopplat till ditt annonskonto i business manager.

Dynamiska produktannonser tillgängligt för Instagram

I början av maj lanserades funktionen för Instagram. Detta innebär en stor förändring för Instagram som försäljningskanal då den tidigare setts primärt som en varumärkesbyggande kanal när det kommer till marknadsföring och dessutom inte haft ett så stort fokus på direktkonverteringar. Med dynamiska produktannonser ökar relevansen till produkterna och i och med det förväntas även försäljningen att öka via kanalen.

Dynamic Ads Instagram

Även nya funktioner för anpassade målgrupper

I samband med uppdateringen tillkommer även nya funktioner för anpassade målgrupper (Custom Audiences). Bland annat finns möjligheten att styra dina annonser på variabler som frekvens eller spenderad tid på sajten.

Uppdateringen kommer att rullas ut successivt globalt, vi på WGP väntar med spänning på att få testa de olika funktionerna.

Källa: Dagens Media