Fem frågor till vår SEM-konsult Simon Vång

Idag ställer vi fem frågor kring Google Adwords till vår duktiga SEM-konsult Simon Vång! Simon har jobbat hos oss på WGP i snart ett år och har en bakgrund som säljare och student på Medieinstitutet.

1. Hur kom du in i den digitala branschen? Varför valde du att jobba med just SEM och Google?

Med 10 år som säljare var det ett ganska självklart val. Jag märkte att mina kunderna letade sig mer och mer online och ville gärna ha möjligheten att göra beställningen online och få den levererad till sin adress. “Dörr-till-dörr”-försäljning är numera en raritet om man jämför med hur det såg ut för 10 år sen. Nu letar kunderna information om produkten online innan det faktiska köpet och jämför företag mot varandra snabbt och smidigt.

Anledningen till att jag jobbar med SEM är för att det är resultatfokuserat, prestationsbaserat, samt att det digitala kommer vara i fokus mer än någonsin i framtiden. Vi lever ju trots allt i en mobil och programmatisk värld som ständigt förändras till det bättre (om vi pratar digitalt).

Det gamla uttrycket “Syns man inte så finns man inte” är väldigt relevant när man pratar digital marknadsföring.

2. Vilka möjligheter ser du med annonsering i Google idag och framåt?

De främsta möjligheterna med annonsering på Google är att du når ut till de som som aktivt söker information kring era produkter men ej har möjlighet att få fram den informationen offline. Med andra ord, du når potentiella kunder du ej hade haft möjlighet att nå tidigare.

Google uppdaterar ständigt upplevelsen av sökresultatet så möjligheterna framåt kommer vara mycket bredare än vad den någonsin varit tidigare, framförallt för mobila enheter. Min gissning är att du kommer kunna boka både biljetter till favoritmatchen eller ett weekendpaket med endast ett knapptryck.

Detta bäddar för att e-handeln kommer fortsätta växa stadigt och konverteringstunneln kommer krympa. Detta leder i sin tur till att fler använder sökmotorer och det bäddar för stora möjligheter för företag.

3. Vad skulle du säga är de vanligaste nybörjarmisstagen i ett Adwords-konto?

Det jag ofta stöter på är att många sökord och annonsgrupper samlas under en och samma kampanj, alternativt att det finns för få kampanjer i förhållande till produkter/tjänster som man erbjuder. Detta innebär en begränsning i den dagliga budgeten som ofta kommer förbrukas och “slå i taket”, vilket i sin tur resulterar i att dina annonser endast visas tills budgeten tar slut och inte jämnt fördelat över dagen.

4. Vad bör man tänka på innan man sätter igång med sin annonsering?

Att ha en tydlig plan med vad du vill få ut av annonseringen på Google och vilka mätpunkter som är viktiga för dig. Exempelvis: Vad är du för maxkostnad per transaktion? Hur mycket trafik ska din annonsering driva? Listan kan göras lång, så tänk noga över vad som är viktigast för dig och din verksamhet.

Det viktigaste är  att sätta en dedikerad budget som är anpassad efter din bransch. En del branscher är mer konkurrenskraftiga än andra och kräver då en högre budget.

5. Har du några andra konkreta tips på en lyckad Adwords-annonsering?

Självklart har jag det, här får ni tre konkreta tips som jag anser att man måste tillämpa i sitt Adwords-konto för att få det framgångsrikt.

1. Bryt ut sökorden i egna annonsgrupper och kampanjer för att få en bättre kontroll över budgetar och budjusteringar.

2. Utöka annonser med annonstillägg (Exempelvis: Sitelinks, Call-Outs och Location extensions).

3. Ha minst 3-4 annonser per annonsgrupp för A/B test av din annonstext.

Har du fler frågor angående Adwords? Tveka inte om att kontakta oss på WGP för support.