Frukostseminariet – SEO för mobilen

Tack till alla som deltog!

”Hur kommer framtiden att se ut?” Så avrundade WGPs SEO-konsult Joakim Trolle vårt frukostseminarium.

Fokus för detta seminarium var SEO för mobilen eftersom det rullades ut en uppdatering den 21:a april vilken gör att mobilanpassning blir en signifikant rankingfaktor i Googles sökresultat.

WGPs förhoppningar med detta seminarium var att ge en tydlig bild om vad SEO innebär, vilket utfall uppdateringen har gett hittills samt hur man ska tänka beroende på om man har en mobilanpassad sajt i nuläget eller inte.

”Användarupplevelse” är nyckelordet och den främsta parametern som Google tittar på när de validerar en mobilsajt, säger Joakim Trolle. Eftersom allt fler personer söker på sin mobil istället för på datorn eller en tablet blir just användarvänligheten för en mobilskärm allt viktigare. På vissa marknader står mobilt sök för uppemot 70% av all söktrafik men trenden är ökande överallt och förra sommaren stod mobilt sök för 53% av söktrafiken i Sverige.

Man kan lösa mobilvänligheten på olika sätt – responsiv design, dynamisk server eller separat mobildomän. Alla tre varianterna fungerar, men Google rekommenderar att man använder sig av responsiv design.

De effekter vi har sett hittills av Googles uppdatering har varit små men tydliga. Google har hittlls valt att premiera mobilvänliga sidor mer än de har bestraffat “ovänliga”. Vi tror att skillnaderna gradvis kommer öka allteftersom Google finslipar sina algoritmer och ser effekterna av förändringen.

Se en film från seminariet här, bl.a. med intervjuer med deltagarna: YouTube (5.51 minuter)

Ni kan ladda ner Niklas och Joakims presentation här: WGP-FS-2015-SEO-för-mobilen.pdf

Vill ni se bilder från seminariet så har vi lagt dem här: facebook.com/wgpse[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Detta inlägg är 4 år gammalt. Ha gärna det i åtanke när du läser vidare. I en föränderlig värld kan tipset, rekommendationen eller nyheten vara inaktuell.
Tags