Frukostseminarium 12/6: Framgångsrik annonsering på Facebook

Under tisdagsmorgonen den 12/6 bjöd vi in till ett frukostseminarium om hur du driver framgångsrik annonsering på Facebook och Instagram.

 

Cirka 40 personer deltog och Frida Åhlén, Head of Social Media på WGP, berättade under 50 minuter om hur du kostnadseffektivt driver din Facebookannonsering och hur du följer upp dina resultat på bästa sätt.

Frida Åhlén
Frida Åhlén

 

Deltagarna fick bland annat lära sig hur man strukturerar upp sina annonser tydligt utifrån sin verksamhet, vanliga misstag samt hur man undviker dom. Vi har listat några av dom nedan:

 

1. Du glömmer att exkludera målgrupper.

Mellan olika Ad-set och kampanjer händer det ibland målgrupper överlappar varandra. Det blir ett problem när du köper samma målgrupp flera gånger, därmed trigger du upp dina egna bud och betalar mer än nödvändigt. Lösning: Se till att alltid exkludera målgrupper på ad set-nivå om dom överlappar varandra.

 

2. Du testar för många saker på en och samma gång.

Om du testar flera olika målgrupper, annonser och budskap på samma gång, kan det vara svårt att analysera vad som faktiskt fungerat. Lösning: A/B testa alltid ändringar per strukturnivå i din annonsering.

  • Kampanjnivå:  Huvudmål.
  • Ad-setnivå: Målgrupp, Placement
  • Adnivå: Budskap, Bild etc.

3. Du optimerar mot för svåra händelser.

Om du initialt har för lite data att optimera mot ditt huvudmål kan det ge dig sämre resultat än om du väljer enklare mikrokonverteringar. Facebooks standardrekommendation för deras egen optimering är  30-50 konverteringar per ad-set och vecka. Lösning: Optimera initialt mot ”lättare” händelser fram tills att du har tillräckligt mycket data att analysera från dina målgrupper och annonser.

 

Stort tack till alla som deltog under frukosten och tack för ett lyckat event! Under våra seminarier bjuder vi in kunder och branschintresserade för att dela med oss av vår kunskap om digital marknadsföring.

 

Vill du veta mer om annonsering i sociala medier? Kontakta oss så hör vi av oss inom kort.

Tags