Innehållsstrategi

Innehållsstrategier

En webbsida utan relevans får sällan någon kärlek, varken av besökare eller sökmotorer. Att ha rätt typ av information på sin webbplats är nödvändigt för att kunna driva trafik som sedan konverterar, oavsett vilken typ av sida du har och vad du arbetar med .

Hur Google ser på innehåll

Efter Googles uppdateringar de senaste åren har kvaliteten på textinnehållet blivit viktigare och viktigare. Du kommer inte längre undan med att stjäla idéer, kopiera texter eller försöka ta andra snabba genvägar.

Idag måste du bygga upp en webbplats som säger något unikt om den verksamheten du har. Som berättar varför den är unik och varför besökaren ska välja just dig framför dina konkurrenter. Som visar vad du har att erbjuda som sticker ut och som dessutom får besökaren att vilja komma tillbaka, igen och igen.

Skapa innehåll som tilltalar målgruppen

1. Knyt rätt sökord till rätt sida

Till att börja med måste du få förståelse för hur dina besökare letar information. Ta därför reda på hur deras sökbeteende ser ut genom att leta efter populära sökord/fraser som din målgrupp gärna använder sig av. Därefter bör du gruppera de sökord du vill synas på. Sidorna på din sajt kommer då få ett antal liknande sökord och sökfraser kopplade till sig. Sökorden representerar vad folk söker på inom sidans ämne och är grunden till att ge besökarna den mest relevanta informationen.Om du har rätt sökord på rätt plats innan du börjar producera text kommer arbetet bli enklare och resultatet bättre. Du har helt enkelt en bra innehållsstruktur att utgå ifrån.

2. Tillgodose besökarens behov av information

Det finns några bra tips som är viktiga att tänka på när man ska producera information som kommer att vara till nytta för dina besökare. Texten bör:

  • Erbjuda något nytt
  • Innehålla informativa rubriker
  • Vara rik på information
  • Vara lättläst
  • Vara unik
  • Hålla sig till ämnet
  • Inkludera viktiga sökord
  • Blandas upp med visuella element

3. Sprid informationen vidare

Lyckas du skapa ett riktigt bra innehåll som är av värde för besökaren är sannolikheten stor att han eller hon i sin tur vill dela den informationen vidare till andra. Genom att få spridning på ditt innehåll i andra digitala medier så är sannolikhet även stor att man kommer att kunna få länkar från andra webbplatser och bloggar.

Vad finns det för risker?

Om du har undermåligt textinnehåll på din webbplats kan det innebära en risk. Google introducerade 2011 ett filter som kallas för Panda. Pandafiltrets huvudsakliga syfte är att nedvärdera sajter som har tunt, lågkvalitativt eller stulet innehåll. Panda ingår i algoritmen, men större uppdateringar sker med jämna mellanrum.

Misstänker du att du hamnat i filtret, eller att du riskerar att hamna där, bör du kontakta oss för en konsultation.

Martin Hall
Head of SEO
martin.hall@wgp.se