Länkstrategier

Länkar – en viktig del av din marknadsföring

Många marknadsavdelningar är duktiga på att sprida sitt budskap genom traditionella marknadsföringskampanjer, men saknar ofta kunskap för hur länkar kan hjälpa webbsidan att ranka bättre i organiska sökningar.

Lösningen är att skapa en strategi för vilka sökord webbsidan ska optimeras för och utifrån den skapa en naturlig profil av tillbakalänkar som pekar mot sidan. Det du gör on-site kommer då att gå hand i hand med de länkar du får in från andra webbplatser, vilket i förlängningen skapar en högre synlighet tack vare förbättrade positioner i sökresultaten.

Målet med länkarna

Länkar som pekar mot din webbsida är en nyckelfaktor som sökmotorn tittar på när den avgör hur din webbplats ska ranka i sökresultaten. Sökmotorn tittar på hur många hemsidor som har valt att länka till din webbplats samt hur starka och relevanta dessa länkar är i förhållande till din verksamhet.

Web Guide Partners mål är att skapa en fokuserad länkstrategi, tillsammans med aktiviteter on-site, för att hjälpa dig att ranka bättre än dina konkurrenter.

Följ med i utvecklingen

Länkar är ett område där spelreglerna ständigt ändras, och därför måste du alltid se till att du arbetar på rätt sätt för att inte äventyra din verksamhet.

Vi på Web Guide Partner har arbetat med länkar och innehållsmarknadsföring i många år och har förfinat våra arbetsmetoder och skapat strategier för att hänga med i sökmotorernas förändringar. Målet är dock alltid detsamma – att hjälpa webbsidor att få en så naturlig länkprofil som möjligt.

Vad finns det för risker?

Om du har manipulerade länkar som pekar mot din webbplats kan detta innebära en risk. Google introducerade 2012 ett filter som kallas för Penguin. Penguins huvudsakliga syfte är att nedvärdera sajter som avsiktligen har manipulerat länkar i syfte att påverka sin position i sökresultatet.

Misstänker du att du hamnat i filtret, eller att du riskerar att hamna där bör du kontakta oss för en konsultation.

Martin Hall
Head of SEO
martin.hall@wgp.se