Så fungerar nya Facebook Reactions

Förra veckan lanserade Facebook sin nya funktion Facebook Reactions som ger användare möjlighet till fler interaktionsalternativ än den traditionella ”Gilla-knappen.” Det kommer på sikt förbättra annonsörers insyn i hur målgruppen känner för varumärken på Facebook. 

Det har länge diskuterats kring att Gilla-knappen inte gett tillräckligt stor valmöjlighet till interaktion anpassat kring olika ämnen och en ogilla-knapp har varit ett alternativ som många har efterfrågat och trott på.

Ogilla-knappen finns dock inte med som alternativ bland de fem nya interaktionsknapparna, däremot finns gilla-knappen fortfarande kvar.

Vilka nya möjligheter ger Facebook Reactions för annonsörer?
Facebook reaktions ger företag och annonsörer stora möjligheter att få insikter i mottagandet av sin annonsering.

Strategiskt kommer annonsörer kunna skapa innehåll, vinkla budskap och spela på känslor på helt nya sätt. Att ge sina följare möjligheten att kunna välja kärlek eller ilska i olika omröstningar kan exempelvis ge goda insikter i hur målgruppen känner för olika produkter och ämnen.

De nya interaktionsknapparna gör det också smidigare för användare att ge uttryck till vad de känner för ett inlägg, vilket i sin tur kan ge utfallet att engagemanget blir större.

Det som tidigare har varit svårt att ge en gilla-markering, kanske nu får en arg reaktion, eller något superfint lite kärlek.

Hur mäter jag Facebook Reactions på mina annonser?
I dagsläget räknas alla reaktioner som en vanlig interaktion i Facebooks mätverktyg, detta oavsett vilken reaktion användaren valt.

Vi tror dock att det bara är en tidsfråga innan Facebook kommer ge annonsörer möjligheten att mäta de specifika reaktionerna för varje inlägg.

Här är de nya interaktionsmöjligheterna i Facebook:
De nya interaktionsknapparna är illustrerande i roliga emoji-format och ger möjlighet till följande känslor:

  1. Kärlek/Älska – När man känner det lilla extra för något så räcker inte riktigt gilla-markeringen till, och vad passar då bättre än att skicka lite kärlek?
  2. Humor/Haha – Trött på att kommentera det typiska ”Haha”? Med denna emoji ger du tydligt uttryck till att du tycker att ämnet är skrattretande.
  3. Chock/Wow – Blir du förvånad, stum eller imponerad av något? Denna emoji passar till lite olika tillfällen.
  4. Ledsen – För vissa, lite tråkigare ämnen, har inte Gilla-markeringen varit passande eller räckt till. Detta kompenserar denna lite sorgsna emojin
  5. Ilska – Den arga emojin kommer gissningsvis användas flitigt i diskussioner och debatter.

Facebook reactions

Det här inlägget kommer att delas på Facebook, vilken reaktion får det från dig?

Detta inlägg är 3 år gammalt. Ha gärna det i åtanke när du läser vidare. I en föränderlig värld kan tipset, rekommendationen eller nyheten vara inaktuell.
Tags