Så lyckas du med din Instagram-annonsering

Instagram är ett av det sociala medier som växer snabbast just nu. Hela 40 % av internetanvändarna i Sverige har ett registrerat Instagramkonto och en fjärdedel av dessa använder kanalen dagligen. När Instagram i höstas gjorde det möjligt för annonsörer att marknadsföra sig i bildflödet var det därför knappast någon som blev överraskad. Men hur skapar man då en effektiv kampanj i Instagram? Här kommer ett antal tips på vad vi sett har fungerat bra så här långt.

Ha ett tydligt budskap och tydliga mål

Instagram är generellt sett en varumärkesbyggande kanal. Men är syftet med din annonsering att sprida information om en kampanj eller är det att på sikt få fler konverteringar? För att få ut så mycket som möjligt av din annonsering är det viktigt att budskapet och dina målsättningar samspelar.

I annonsverktyget finns det möjlighet till tre olika annonseringsmål:

  1. Klick till webbplatsen
    Skicka din målgrupp till specifika sektioner på din webbplats.
  2. Videovisning
    Med videoannonsering kan du förmedla ditt budskap med hjälp av rörliga format, vilket kan vara väldigt effektivt om du väljer rätt typ av film anpassat efter kanalen. Maxlängden på en videoannons på Instagram är 30 sekunder.
  3. Mobil-app installation
    Eftersom Instagram framförallt är en app för smartphones kan app-installationer vara en effektiv målsättning.

Förstå din målgrupp

Vid Instagram-annonsering har du möjlighet till samma målgruppsinställningar som vid annonsering på Facebook, vilket gör att du kan vara väldigt specifik angående vilka du vill nå ut till. Genom att skapa flera Ad-sets med olika målgruppsinställningar och annonser kan du segmentera vilka som skapar mest engagemang och interaktion. I framtiden kan du då enkelt allokera din budget mot den mest lönsamma målgruppen.

Det är därför viktigt att förstå sin målgrupp och rikta rätt produkter/tjänster tillsammans med rätt budskap.

Håll nere frekvenstaket

Återkommande innehåll kan vara effektivt för att nå ut med sitt budskap maximalt, men ingen gillar allt för påtvingat innehåll för många gånger. Försök därför hålla nere frekvenstaket på dina annonser till max 3-4 gr/användare. Lagom är som så ofta bäst.

Inspirerande visuellt innehåll

Instagram har sedan lanseringen 2010 varit en bildbaserad inspirationskanal, och användare följer ofta konton som inspirerar och relaterar till dem själva. Detta gör det extra viktigt att även Instagram-annonserna känns som en naturlig del av Instagram-flödet så att de inte uppfattas som störande. Detta har från början varit viktigt för Instagram och är något de värdesätter genom att ge dig billigare CPC-priser om annonsen är uppskattad.

Anmäl annonsOm någon i din valda målgrupp inte uppskattar dina annonser kan användare välja att exkludera annonser från ditt konto och din annonsering tappar värdefull räckvidd inom utvald målgrupp.

Var konkret i din textkommunikation

Eftersom Instagram är ett bildmedium där användarna snabbt scrollar igenom sitt bildflöde är rekommendationen att inte ha allt för mycket text i annonseringen. Försök vara kort och koncis i textkommunikationen, men använd gärna hashtags och en relevant call-to-action knapp för att förstärka budskapet.

Instagramannonser

Slutligen

Genom att tänka kvalitet framför kvantitet på dina annonser kan du på sikt varumärkesbygga, skapa positivt engagemang och organiskt generera fler följare till ditt företagskonto. Att skapa högkvalitativt inspirerande innehåll, där du speglar ditt varumärke visuellt främst via bilder och inte bara genom text, där har du den viktigaste nyckeln till framgångsrik Instagram-annonsering.

Detta inlägg är 3 år gammalt. Ha gärna det i åtanke när du läser vidare. I en föränderlig värld kan tipset, rekommendationen eller nyheten vara inaktuell.
Tags